Ahoj, miłośnicy reklamy dużej i małej! Dziś z radością możemy ogłosić nowe, wspaniałe wiadomości. Nasza oferta produktów fizycznych właśnie poszerzyła się o kategorię „katalog produktowy”. To bezcenne wsparcie w procesie sprzedażowym – i tym realnym, i wirtualnym.
Zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z naszymi dotychczasowymi realizacjami w tej materii. Tymczasem porozmawiajmy o tym, co taki produkt powinien zawierać, aby spełniał swoją funkcję.
Katalog produktowy – analiza i określenie potrzeb Klienta
Jest to krok, który powtarzamy w każdej formie zlecenia – od stron internetowych począwszy, na wizytówkach czy namingu skończywszy.
Grupa docelowa – klucz do skutecznej komunikacji
Zaczynamy od określenia grupy docelowej. Musimy dowiedzieć się, kto po te katalogi będzie sięgać. Czy będzie to klientka salonu kosmetycznego albo innego przybytku branży beauty? Może właściciele firmy fitness, lub klienci z branży budowlanej?
Narzędzia analityczne – przykładowo Google Analytics, SEMRush czy Screaming Frog – są potężnym wsparciem w realizacji tego kroku. Dzięki wynikom zawartym w raportach wygenerowanych przez te programy, nasza estymacja będzie bliższa prawdy – a w rezultacie, końcowy produkt przyniesie więcej owoców.
Określiwszy tożsamość naszych Klientów, możemy płynnie przejść do następnego kroku.
Określenie języka i stylu katalogu
Wiemy już, do kogo kierujemy nasze komunikaty. Teraz zadajmy sobie pytanie, w jakiej formie będziemy się do nich zwracać?
- Czy nasza komunikacja ma obfitować w bogate środki stylistyczne, czy skupiamy się na prostym i klarownym przekazie informacji?
- Stawiamy na prostotę i elegancję, czy na większą kwiecistość wyrazu?
- Czy w katalogu ma dominować strona stricte wizualna, czy skupiamy się na treści pisanej?
Oczywiście, język i styl muszą być dopasowane do konkretnych, indywidualnych potrzeb naszego Klienta. Dlatego też pod lupę należy wziąć kolejne zagadnienie
Oferta Klienta – co ma zawierać katalog produktowy?
Z reguły Klient, który do nas przychodzi ze zleceniem albo już prowadzi działalność, albo ma dość jasno wykrystalizowaną wizję tego, jak jego firma powinna wyglądać. Z tego względu katalog ma spełniać podstawową funkcję prezentacji jego oferty.
- Być może projektujemy katalog sezonowy, kładący akcent na konkretny produkt?
- A może kreujemy ofertę dla bardzo specyficznej grupy docelowej, u której zaistniał popyt na konkretny typ produktu?
Zmiennych może być wiele – dlatego warto mieć je wyklarowane już we wstępnej fazie projektu.
Mówi się, że to nieeleganckie, rozmawiać o pieniądzach. Niemniej, w przypadku takiego projektu jest to konieczność – i kolejny krok w naszych rozważaniach.
Budżet projektu na katalog produktowy
W przypadku katalogu ofertowego, to szczególnie ważne zagadnienie – od niego bowiem zależy również określenie jakości druku, użycie odpowiedniej faktury papieru bądź farb drukarskich. Wszystko to może wywindować koszt, dlatego to ważne, by Klient we wstępnej fazie zamówienia wiedział, za co konkretnie będzie płacił. Transparentność to podstawa.
Katalog produktowy a kształtowanie architektury informacji
Mając już pod ręką wszystkie podstawowe informacje o zleceniu, możemy skupić się na skonstruowaniu bazowego szablonu katalogu. Możemy tutaj popuścić wodzy fantazji – pamiętając jednak o tym, że katalog ma konkretne funkcje do spełnienia.
Tutaj wchodzimy odrobinę w dziedzinę UX i szeroko pojętej psychologii reklamy. Zadajmy sobie szereg pytań:
- Jak sprawić, by przeglądanie katalogu było przyjemne i intuicyjne?
- Jak zaprezentować informacje w sposób czytelny, a przy tym atrakcyjny?
- W jaki sposób stopniować prezentację oferty, by Klient nie czuł się nachalnie nagabywany?
Katalog zaprojektowany przez profesjonalistę będzie cechował się przejrzystością, co może pozytywnie wpłynąć na decyzje zakupowe Waszego klienta.
Pozyskanie materiałów wizualnych i informacji do katalogu
Katalog produktowy wymaga profesjonalnego sznytu. Dlatego też rozpikselizowane, niskiej jakości zdjęcia, źle przetłumaczone nazwy czy błędy stylistyczne nie mają prawa bytu w takim produkcie.
Unikamy ich poprzez zagregowanie bazy zasobów niezbędnych do zrealizowania projektu. Chcemy zaprezentować Twoją firmę jako profesjonalną, stabilną markę – dlatego też z pietyzmem podchodzimy do tego punktu.
I w końcu… projektowanie 🙂
Chciałoby się powiedzieć – nareszcie… Prawda jest taka, że samo projektowanie katalogu jest najkrótszym krokiem z całego procesu twórczego. Warunek jest jeden – wszystkie poprzednie zostały zrealizowane starannie i bez perturbacji.
Na początku Klient dostanie od jednej do dwóch rozkładówek w celu weryfikacji, czy określony kierunek projektowania mu odpowiada. Po konsultacji i zgodzie na kontynuację w tym kształcie, przechodzimy do ostatecznej fazy.
Et voila! Twój katalog produktowy jest gotowy
Z radością powitaliśmy projektowanie katalogów do naszych usług. Dla nas to wspaniała forma ekspresji i kolejny sposób na pozytywne zaprezentowanie Waszych biznesów. Jeśli jesteś zainteresowany naszą ofertą, napisz do nas! Porozmawiajmy o Twoich potrzebach w tym zakresie.