Branding jest dziedziną, w której najistotniejsza jest praca u podstaw. Bez refleksji na temat tożsamości marki bardzo ciężko poprowadzić dalsze działania promocyjne. Do kogo mówimy? Jakiego języka używamy? Jakie wartości stoją za naszą działalnością? Na te wszystkie pytania odpowiadamy, przeprowadzając skuteczny branding marki.
Branding firmy – z czym to się je?
Aby pojąć, w jaki sposób ta usługa wpływa na dalszą działalność marketingową firmy, rozłóżmy pojęcie na czynniki pierwsze.
Branding to długi proces nadawania tożsamości określonej organizacji, firmie, produktom lub usługom. Dzieje się to poprzez świadome tworzenie i kształtowanie marki w umysłach naszych Klientów.
Umiejętnie przeprowadzony branding wspiera rozpoznawalność marki i zachęca do wspólnego doświadczenia. Dzięki niemu, budujemy zaufanie i lojalność Klienta – a on w rezultacie jest bardziej chętny do wybrania produktu, który jest mu znany i przyjazny.
Co się składa na skuteczny branding firmy?
Na kształtowanie Twojej marki składa się ogrom czynników, które należy wziąć pod uwagę. Projektując biznes, warto zwrócić uwagę na takie elementy jak:
- Definicję Twojej marki: jej cel, wartości i obietnicę;
- Pozycjonowanie marki w kontekście konkurencji;
- Tożsamość marki, czyli nazwę, dobrany ton wypowiedzi, a także projekt identyfikacji wizualnej (który obejmuje projekt logo, paletę kolorów, typografię…);
- Reklamę i komunikację: Telewizja, radio, czasopisma, reklamy zewnętrzne, strona internetowa, aplikacje mobilne;
- Sponsoring i partnerstwo z innymi podmiotami;
- Projekty produktów fizycznych i ich opakowań;
- Przebieg doświadczenia Twojego użytkownika w sklepie;
- Doświadczenie Twoich pracowników w miejscu pracy i Twój styl zarządzania;
- Obsługa klienta
- Strategia cenowa
Na co wpływa branding marki?
Jak widzisz, nawet elementy pozornie niezwiązane z marketingiem mogą mieć potężny wpływ na odbiór Twojej marki w szerszym spektrum. Żyjemy w czasach szybkiego przepływu informacji. Dlatego, jeżeli zaniedbamy kwestie techniczne, to w nieunikniony sposób będzie rzutowało na całościowy odbiór podmiotu.
Przykład? Zwolnienie przez markę Avon pracownicy chorej na raka piersi. Jakkolwiek możemy uznać, że jest to wewnętrzna sprawa firmy, sprawa trafiła do mediów społecznościowych, a brand przeżył ogromny kryzys wizerunkowy. Jest to tym bardziej bolesne, że Avon od lat prowadził działania charytatywne na rzecz profilaktyki badań piersi. Ta sytuacja rodzi pytanie – czy była to tylko wizerunkowa manipulacja?
Dlatego też wszystko sprowadza się do tego, że jako marka, chcemy być spójni w tym, co mówimy i robimy.
Branding firmy – warto zrobić to dobrze!
Swobodnie przyznajemy – branding marki to temat-rzeka. Jest to dziedzina interdyscyplinarna, obejmująca wachlarz innych nauk. Od designu po psychologię reklamy, PR, HR, jak również zarządzanie przedsiębiorstwem – przynajmniej bazowe zrozumienie tych dziedzin jest niezwykle istotne dla tożsamości naszego brandu.
Branding jest również silnie związany z marketingiem. Te dziedziny w dużej mierze się pokrywają ze względu na swój wpływ na zachowania klientów wobec marki. Tak więc, nie popełnij błędu, który jest domeną początkujących. Nie daj się oczarować stronie wizualnej firmy i zastanów się, co kryje się w jej sercu.
Jesteś ciekawy naszych realizacji brandingowych? Zapraszamy do naszego portfolio, gdzie swobodnie zapoznasz się ze stworzonymi przez nas biznesowymi osobowościami. Ostrzegamy – są czarujące!